torsdag 8 oktober 2009

Den vackraste tomatsalladen någonsin


Innan höstens nattkyla anlände skördade jag alla tomater som fanns kvar på mina plantor, och lade dem inomhus för att mogna. Jag hade 12 olika sorter, så det blev mycket vackert med 100-tals tomater i olika storlekar, former och färger, allt från en knapp centimeter små till bjässar på en dryg decimeter i diameter, och från den vanliga klarröda färgen och djupt mörkröda till gula, orangea och de gröna tomater som syns på bilden (de är gröngula när de är mogna). Jag hade även makalöst vackra körsbärstomater i en mörkt brunröd nyans med ljusare röd marmorering, men de är slut nu...
Det allra mest självklara att göra av så många sorters tomater är förstås en tomatsallad! Idag använde jag sju olika sorter som jag skar i tunna skivor och blandade med likaledes hemodlad ruccola, salladslök, basilika och citrontimjan, samt skalade och tunt skivade vita päron, finstrimlad romansallat och en vinägrett.

(Bilden gör definitivt inte färgerna rättvisa, men ni får en liten aning om hur fint det ser ut).

4 kommentarer:

  1. Mycket vackert men ack så förgängligt! Njut!!!

    SvaraRadera
  2. Oj, så vackert. Säkert mycket gott också. Kram, mamma

    SvaraRadera
  3. Jag kan nästan känna lukten :-)

    SvaraRadera
  4. Men jisses vad gott! En sådan tomatsallad med alla de blandade sorter är bland det godaste att äta! De blonda där - är det också en tomat? Har aldrig sett så ljus. Och 12 sorter!? Wow - 100-tals med tomater - då har du njutit ordentligt av alla dina plantor som burit frukt!

    SvaraRadera

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin