tisdag 22 maj 2018

Potatissallad med skärbönor och senapdressing



Något som jag äter väldigt ofta, i synnerhet när det är varmt väder, är potatissallad. Allra oftast improviserar jag utifrån vilka råvaror jag har hemma, så de blir sällan likadana, men det blir alltid riktigt goda.

I just den här använder jag ångade skärbönor, strimlad salladslök och persilja, rostade solrosfrön samt en senapsvinägrett. Låt gärna potatisen yta ruggas upp lite innan du blandar ner dressingen, så gör stärkelsen att den blir extra krämig!

Potatissallad smakar ofta som bäst när den fått stå i kylen nån dag så att smakerna satt sig ordentligt. Jag lagar ofta matiga sallader som utgör en hel måltid i sig själva, men om resterna inte riktigt räcker till en hel portion (eller helt enkelt för att det är så fantastiskt gott) så är mitt bästa tips att bre rejält med margarin på knäckemackor och toppa med potatissalladen! På bilden använde jag grovt rågknäcke, vilket blev en perfekt kombo med den här salladen.


Fast potatis
Skärbönor
Solrosfrön
Persilja 
Salladslök

Kallpressad rapsolja
Dijonsenap
Vitvinsvinäger 
Torkad timjan
Salt 
Svartpeppar


Börja med dressingen. Stavmixa eller rör ihop olja och senap i en bunke tills det är krämigt. Mortla timjan och rör ner den, vinäger, salt och peppar.
Skala och skär potatisen i bitar. Koka dem i saltat vatten tills de är mjuka. Häll av vattnet i ett durkslag och skaka det gärna så att potatisbitarna yta ruggas upp. Lägg dem i bunken med dressingen medan potatisen är varm och vänd runt så det blandas väl.
Ansa och skär bönorna i ca 3 cm långa bitar. Ångkoka dem tills de är al dente och låt rinna av. Rosta solrosfröna i en torr stekpanna eller kastrull på medelvärme. Strimla persilja och hela salladslöken. Blanda försiktigt ner alltsammans i bunken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin