lördag 10 december 2016

Clementiner med olivolja och sesamfrön

Jag är råvarunörd, och skulle jag välja en enda årstid jag föredrar skulle det bli sommaren, med alla dess grönsaker och frukter. Men det finns fördelar med vintern också, som att en del citrusfrukter är i säsong nu. En av mina favoriter är clementin, som jag äter nästan dagligen under vintern, både i sallader, till frukostgröten, eller så här.
Den här lilla rätten är utmärkt som kvällsfika eller mellanmål. Det är viktigt att använda en så god och smakrik olivolja som möjligt, här gör kvalitet verkligen skillnad. Den som vill sätta ytterligare smak på rätten kan med fördel smula några naturella grönkålschips över den.


Clementiner
Sesamfrön
Olivolja av hög kvalitet, gärna en fruktig sort
Nymald svartpeppar
Ev grönkålschips


Skala clementinerna och ta bort de vita hinnorna. Dela frukterna i klyftor och skär de eventuellt på mitten om de är stora. Rosta sesamfröna i en torr kastrull på medelvärme tills de får färg. Blanda frukt och frön i en skål, droppa på lite olja och mal en aning peppar över. Smula ned grönkålschipsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin