fredag 15 juli 2011

Kryddig jordgubbs-balsamicosirap

Nog för att jordgubbar är goda råa, men jag tycker mycket om att smaksätta dem, inte minst genom att marinera dem. Min favoritmarinad i sammanhanget består av balsamvinäger, svartpeppar, ingefära och färsk basilika, men nu när jag bakade chokladkaka och tänkte äta jordgubbarna till den ville jag testa en ny variant. Den enda skillnaden är att jag helt enkelt lät ingredienserna sjuda ihop så att de fick en tjock, sirapsliknande konsistens. Mycket gott!

Färska jordgubbar
Farinsocker
Balsamicovinäger
Nymald svartpeppar
Färsk riven ingefära
Färsk basilika (gärna kanel- eller limebasilika)

Skölj och ansa bären och skär dem i tärningar. Blanda alla ingredienser utom basilika i en liten kastrull, ställ den på svag spisvärme och låt det hela sakta puttra tills det tjocknat. Låt svalna en aning och blanda sedan i rivna basilikablad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin