måndag 21 december 2009

Savoykåldolmar med bulgur- och valnötsfyllning

Det här hade ni väl knappast väntat er av mig? Kåldolmar brukar ju anses som typisk husmanskost, och sånt brukar ju jag aldrig laga. Men ni kan vara lugna, såvitt jag läst mig till av recept jag sett på nätet skiljer sig min variant en hel del från de traditionella...
Jag hade ett stort savoykålshuvud, och tänkte att jag kan försöka mig på att laga dolmar av det. Fyllningen är till viss del inspirerad av morotssåsen jag gjorde häromdagen. Till morots- och purjolöksblandningen lade jag bulgur, valnötter och rejält med dill. Det blev oerhört gott, och väldigt mättande.
Valnötterna kan ersättas med mandlar eller solroskärnor.
Eftersom det tar tid och är ganska pyssligt att laga kåldolmar passade jag på att göra tillräckligt många för att de skulle räcka till flera måltider, därav mängderna i receptet.

8 stora savoykålsblad
Salt
1½ dl bulgur
Olivolja
2 morötter
10 cm purjolök
3 msk tomat- och/eller paprikapuré
2 msk äppelcidervinäger
3/4 dl grovt hackade valnötter
Dill
Salt
Svartpeppar

Koka upp en stor mängd lättsaltat vatten i en stor kastrull. Skär loss kålbladen från huvudet, skär bort den nedersta biten av bladnerven och koka bladen i ca 5-7 minuter, tills de är mjuka. Låt dem rinna av.
Koka bulgur under tiden.
Värm ugnen till 200 grader.
Värm oljan i en kastrull. Skala och riv morötterna grovt och strimla purjon. Fräs dem tillsammans med purén i olja några minuter. Blanda ned bulgur, vinäger, nötter och dill och låt det hela puttra ytterligare några minuter. Smaka av med salt och peppar.
Bred ut kålbladen och lägg några skedar fyllning på varje blad. Vik en kant över fyllningen, vik in bladets sidor och rulla ihop det. Lägg dolmarna med skarvarna nedåt i en ugnsform. Ställ in dem i ugnen ca 35-40 minuter. De blir ganska lätt brända på ovansidan så titta till dem då och då och stänk lite vatten över dem om det behövs.

1 kommentar:

  1. Detta var ett supergott recept.
    Har precis lagat det till hela familjen och alla var nöjda.
    Mycket gott med dillsmaken i fyllningen. Tack för det!
    Hälsningar
    Röda Bönan
    (finns på rodabonan.blogspot.com)

    SvaraRadera

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin