måndag 28 december 2009

Lyxig varm choklad

Den gångna julveckan kan för min del sammanfattas med ett enda ord: CHOKLAD!!


Jag gjorde hallontryfflar, mozartkulor med apelsin, ischoklad, bakade min banankaka med nötter, choklad och peppar samt chocolate chip cookies, och som avslutning på det hela gjorde jag en egen variant av Kopandas mörka chokladglass med valnötter.

Fast allt detta var förstås inte nog. Jag tycker även mycket om att dricka varm choklad, och då menar jag det bokstavligen. Varför nöja sig med kakao när jag dessutom kan låta några bitar fin choklad smälta i mjölken...? Det hela smaksätts med ett antal kryddor. Jag brukar använda några eller alla nedanstående. Helst använder jag hel kardemumma, kanel och svartpeppar, men mald går också bra.

Osötad sojamjölk
Kanel
Kardemumma
Svartpepparkorn
Ingefära (helst nyriven färsk)
Cayennepeppar eller valfri mald chilipeppar
Några flingor havssalt
En gnutta vaniljfrön (ur en vaniljstång) eller vaniljpulver
Råsocker 
Kakao
Fin mörk choklad


Värm upp mjölken i en liten kastrull. Använder du hel kardemumma, svartpeppar eller kanel kan de läggas i mjölken redan då. Ta då kastrullen från plattan när mjölken börjar puttra och låt den stå och dra några minuter. Sila sedan bort kryddorna, vispa ned de malda/rivna kryddorna, socker samt kakao och värm upp mjölken igen. Lägg en eller två chokladbitar i varje kopp, häll på mjölken och låt stå en minut så att chokladen smälter innan du rör om.

1 kommentar:

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin