måndag 29 juni 2009

Jordgubbs- och sellerikompott

Här är ytterligare ett exempel på en rätt baserad på min känsla för vilka ingredienser som borde passa bra ihop, och som vanligt hade jag rätt. Åtminstone tycker jag det, men det är ganska sannolikt att inte alla andra skulle hålla med om att selleri och jordgubbar är en perfekt kombination... Jag kompletterade dem med ingredienser som passar bra ihop med de båda huvudfigurerna, och jag är väldigt nöjd med resultatet.
Kryddningen blev ganska subtil, men inte omärklig, och sellerin är fortfarande lite knaprig.
Använd helst smala, gröna selleristjälkar. Sådana som är svaga i färgen är det ofta även i smaken.

Receptet räcker till en portion, serverad till exempelvis kaka. Jag åt den tillsammans med en nybakad plommonkaka. Men jag kan tänka mig att kompotten även är god till vissa varmrätter.

1 selleristjälk med blad

10 jordgubbar

4 blad kanelbasilika

2 msk strösocker

3 tsk farinsocker

Färsk finriven ingefära

Svartpeppar


Lägg selleribladen åt sidan så länge och hacka stjälken ytterst fint. Lägg den i en liten kastrull, häll på någon matsked vatten och låt sjuda några minuter. Skiva bären och hacka selleri- och basilikablad fint. Lägg i dessa samt övriga ingredienser och låt sjuda tills vätskan reducerats och det hela kokat ihop till en kompott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin