söndag 1 april 2018

Vegologi fyller 10 år!! Pasta, ärtkräm med ramslök, ugnsbakad tofu, rostad morotssallad med sesam och citron



I dag är en speciell dag, för Vegologi fyller 10 år!

En gång i tiden startade jag bloggen eftersom jag börjat bli mer kreativ i köket och göra egna recept, och detta var ett sätt för mig själv att samla dem. Matbloggar var då ett rätt nytt fenomen i Sverige och jag hade ingen aning om huruvida någon annan skulle vara intresserad av att läsa recepten, men redan efter någon dag började läsarna trilla in. Sedan har bloggandet lett till mängder av saker som jag inte alls hade kunnat förvänta mig från början, som att Sveriges Radios matprogram Meny, med otaliga lyssnare, gjorde ett reportage om mig 2010, att jag skrivit recept och reportage för tidningen Vego och andra medier, att jag var med och skrev Sveriges första veganska glasskokbok, och att jag grundat både restaurangguiden Veganistan och restaurangrecensionssajten Vegokommissionen tack vare kontakter med andra matbloggare.

Det allra bästa är dock dels att jag inspirerat många läsare att äta mindre animalier eller inga alls, och dels att jag lärt känna en hel del personer genom kontakter med er läsare, varav vissa blivit personliga vänner. Att skriva kommentarer på bloggar var vanligt under ett antal år men har i praktiken upphört helt sedan varenda blogg numera har en Facebook-sida där all läsarkommunikation sker. Givetvis har även Vegologi en sådan, och ni är förstås välkomna att ta kontakt där (eller här om ni föredrar det).

Jubileet förtjänar såklart ett recept, och jag valde några av de råvaror jag använder allra oftast. Det är inte säsong för färsk ramslök än, så jag använde torkad, men har du tillgång till färsk så ta det!


2-3 portioner:

200-250 g fast tofu
Olivolja
Pressad citron
Salt

2-3 morötter
½-1 zucchini
½ gurka

3 dl gröna ärtor 
Ramslök
Persilja (blad och tunna stjälkar)
½-1 dl grädde
50 g margarin
Pressad citron
Salt
Svartpeppar 

Pasta

Rostade sesamfrön
Zestat citronskal


Lägg några ark hushållspapper på ett fat. Skiva tofun 1 cm tjockt och lägg den i press i minst 15 minuter genom att lägga den på papperet, lägg ett par pappersark till på tofun och ställ något tungt ovanpå (jag använder en kastrull med vatten i). På så sätt pressas vätska ut ur tofun, vilket gör att den inte blir svampig. Skär tofun i stavar på ca 1x1x5 cm. Blanda olja, citron och salt i en skål och marinera tofun i 30 minuter.
Värm ugnen till 180 grader.

Skär under tiden morot och zucchini i tunna stavar på ca ½x5 cm. Lägg tofun i ett lager i en stor ugnsform och spara marinaden. Vänd morötterna i den och lägg även dem i formen. Ugnsbaka i 10 minuter, ta ut formen och vänd tofun samt lägg till zucchinin bland morötterna. Efter ca 10 minuter till är grönsakerna klara, så ta ut dem och lägg dem i skålen med marinaden. Fortsätt ugnsbaka tofun i ytterligare 10-15 minuter, tills ytan är torr och fast.
Skär gurkan i lika små bitar som morötterna och zucchinin och blanda ner den.

Ångkoka ärtorna i 3 minuter, spola dem under kallt vatten och lägg dem i en matberedare tillsammans med strimlad ramslök och persilja. Mixa till en grov puré. Mixa ner grädde och margarin så det blir en tjock kräm och smaka av med citron, salt och peppar.

Koka pastan under tiden. Rosta sesamfröna i en torr stekpanna eller kastrull på medelvärme. Riv citronskalet, gärna med ett zestjärn.

Lägg upp pastan och klicka ut ärtkrämen eller vänd ned den i pastan. Toppa med grönsaker, tofu, sesamfrön och citronzest.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin