lördag 20 september 2008

Matmarknad i stan

Den här veckan pågår en internationell matmarknad vid Sergels torg mitt i Stockholm. Mer än så stod inte i annonserna, men jag blev förstås nyfiken och åkte dit. Redan innan hade jag en känsla av att det kanske inte var en så klok idé, och det bekräftades förstås när jag kom fram. Dels för att det såldes massvis med kött och ostar som spred otrevliga lukter. Den andra anledningen var förstås den rakt motsatta; det fanns även en hel del läckerheter, och det dröjde inte länge innan min plånbok var tömd och min ryggsäck fylld...
De flesta säljarna kom från Frankrike eller Italien. Där fanns bland annat en frukt- och grönsakshandlare som bjöd mig på den godaste körsbärstomat jag nånsin smakat! Tyvärr var priset så högt att jag inte hade råd att köpa sådana, men jag köpte större tomater. Jag köpte också en hel fläta lila vitlök som kostade 100 kronor. Dyrt kan tyckas, men den består av 12 vitlökar och jag kom fram till att styckpriset blir ungefär detsamma som i de stora matbutikerna här. Skillnaden ligger förstås i kvaliteten. I butikerna är vitlökarna oftast stötskadade och inte sällan mögliga, medan den här flätan håller toppkvalitet! Samma handlare hade också smakprover av olika sorters persikor, nektariner och plommon som allihop var helt ljuvliga, oändligt mycket godare än de som finns i butikerna.
Jag köpte även nybakat bröd av en fransk bagare, och tillsammans med vitlöken och tomaterna finns det förstås en rätt som då är närmast ett måste att äta. Vilken det är får ni se imorgon, om ni inte kan lista ut det redan nu...
Den enda brittiska försäljaren hade (förstås) ett bord fyllt med oerhört många slags marmelader, sylter och chutneys. Jag hade tyvärr inte råd att köpa några men det fanns många goda smakprover, och det allra sista jag smakade innan jag åkte hem var en underbar hallonsylt. Den smaken stannade kvar i munnen i närmare en timme!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin