måndag 14 april 2008

Pasta med purjolök, päron och russin

Den här rätten var från början tänkt att innehålla en del andra ingredienser, men allt eftersom jag lagade den fick jag nya impulser, och detta blev resultatet. Det är ett inte alldeles ovanligt tillvägagångssätt för mig, snarare tvärtom, och ganska många av mina improviserade rätter har blivit till på liknande sätt. Har du hyfsad koll på vilka ingredienser som passar ihop är detta ett sätt att laga mat som jag varmt rekommenderar, resultaten blir ofta spännande och för det mesta riktigt goda!


Pasta (en kort variant)

Olja
1 liten purjolök
1 schalottenlök
2 päron
Solroskärnor
Russin
Salvia
En aning citronsaft

Koka pastan.
Värm olja försiktigt på svag värme i en kastrull eller stekpanna. Strimla purjon och finhacka schalottenlöken. Fräs dem i oljan. Skala päronen och skär dem i tunna bitar, och lägg till dem. Låt alltihop fräsa några minuter. Sänk sedan värmen till lägsta, och tillsätt övriga ingredienser. Låt stå kvar på plattan några minuter och rör om då och då.
Servera genast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela med dig på Facebook

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin